sdsport

SDSPORT

sdsport

http://sdsport.blogfa.com

عکس ماشین های اسپرت

عکس ماشین های اسپرت - رینگ جدید اسپرت مارک شرکت و تست بر روی لاستیک و رینگ

عکس ماشین های اسپرت

این وبلاگ هر هفته با پست های زیاد اپ میشه پس اگه از مطالبش خوشت اومد برو ولی یه هفته بعد 2 باره برگرد!
در ضمن...
نظر یادتون نره!!!
نظر بده!!!
نظر!!!
...
..
.
یه نگاه به مطالب این زیر هم بنداز!!!!!

عکس ماشین های اسپرت

 
کاربر مهمان، خوش آمديد!   دوست و هموطن گرامی به سایت خودتان خوش آمدید ، امیدوارم لحظات خوبی را در این سایت سپری کنید، هرگونه پیشنهاد و انتقاد خودتان را در رابطه با مطالب سایت بیان کنید و ما را در بهتر مدیریت کردن سایت یاری کنید  
 
فهرست اصلی
لینکهای سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ایمیل مدیر
موضوعات





آرشیو مطالب

لینکستان
اگر می خواهید با وبسایت ما تبادل لینک کنید لینک ما را با نام " عکس ماشین های اسپرت " قرار دهید و در بخش تماس با ما و یا نظرات لینک خود را قرار دهید.
دانلود اهنگ اسماعیل صباغ به نام روز سیاه
ایرانسل 0937
دوســـــتت ندارم
ماجرای توالت رفتن ناصرالدین شاه در دیار فرنگ
آخرین جملات افراد مختلف قبل از مرگ
برنامه هفتگی خانم های ایرانی(خانوما نخونند)
یک داستان بسیارعجيب
قبل و بعد از ازدواج
گفتم غم تو دارم(شوخی با حافظ)
مسابقه در صد ثانيه
راز خلقت زن
سرانجام قصه چت (طنز)
علائم اعتياد به اینترنت
اگر شوهر آدم برنامه‌نويس باشه
ماجرای ملانصرالدین و دیگ بچه زا!
مقایسه دانشگاه با فیلم ها
دخترای پسرنمای تهرونی در یک تجمع خیابانی
آهای دختر! با اونجای گاو چیکار داری؟
20 روش شناسایی ایرانیهای مقیم خارج
عکسهایی از لحظات باهم بودن آقای اوباما با همسرش
آمریکا !! اگه لاتی، پیش ما ... شکلاتی !
عکسی از قراردادن یک دختر درون داشبورد ماشین
خانومی که توی ماشینش بجای بنزین، نوشابه می ریزه
حرکت عجیب گوگل در نمایش نام خلیج فارس
حرکت عجیب یک خانوم، در باشگاه ورزشی
وصیت نامه داریوش کبیر به خشایارشاه
مدل های باحجاب سارافون برای خانم های ایرونی
ماجرای مرگ یک همکار
پیغام گیر تلفن برخی شاعران ایرانی
تصویری از لباس شنای مخصوص بانوان مسلمان
بیست روش از چگونگی آدم بودن در مهمانی
آقای هاشمی رفسنجانی، حین کار با کامپیوتر
پنجاه مزیت پسر بودن !
نمایش شلوار جین زمستانی و بهاری دخترانه
کاپشن های رنگ روشن طرح زیپ دار
بیوگرافی حدیث فولادوند
خلوت یک پسر و دختر بین درخت های پارک !!
خانومی که داره از پنجره قطار میپره توش !
جملاتی از بزرگان در مورد خوشبختی در زندگی
اس ام اس های مخصوص تولد
بیوگرافی ابوالفضل پورعرب
آموزش با کلاس بودن دخترها و پسرها !
گوشه ای از برپایی نمایشگاه حجاب در تهران
یه دختر درس خون! که اومده بالای پنجره !!
چطور با یه دختر شروع به صحبت کنید !
فرق دوستی با عشق
برخورد با بدحجابی در تهران ...
اهنگ جدید سيروان خسروي و زانيار با همراهي ياس
یه راننده موتور که یه دخترو سوار کرده
نرم افزاری جهت برداشتن صدا از روی اهنگ
کلیک کن دات کام
آرشیو تماس با ما


رینگ جدید اسپرت مارک شرکت و تست بر روی لاستیک و رینگ

حال اگر بخواهیم رينگ ها را از نظر مارک ، شرکت و کشور سازنده بررسی کنيم متاسفانه بايد اين مطلب را بيان کنیم که تقریباً تمام خریداران رینگ آلومينيومی در حین خرید ، فقط به مدل آن و خارجی بودن آن توجه دارند و به این مسئله اصلاً دقت ندارد که منظور از این کلمه خارج اولاً کجاست و ثانیاً استانداردهای لازم و اجباری در مورد رینگ در مورد این مارک به خصوص نیز رعایت شده است یا خیر ؟
اجازه دهید قبل از اینکه رینگها را دسته بندی کنیم ، ابتدا کمی در مورد تست ها و آزمایشاتی که در مرحله تولید بایستی بر روی رینگ آلومینیومی انجام شود و ضامن و تأييد و تأمين کننده کیفیت آن است کمی صحبت کنیم . لازم به ذکر است عدم وجود و انجام این آزمایشات و تست ها باعث می شود رینگ تولیدی به کیفیت استاندارد و مورد نظر نرسیده و اصلاً غير قابل استفاده گردد . در ضمن بهتر است بدانید به علت شرایط سخت محیطی و کاری که بر رینگ در حال کار و نصب روی ماشین وارد می شود و به دلیل تنش هایی که به آن اعمال می شود در صورتی که یک رینگ حتی تَرک کوچکی که فقط با چشم مسلح قابل مشاهده است در بدنه خود داشته باشد ، در حین کار در ماشین و در سرعت های بالا باعث می شود تنش اعمالی از تنش مجاز و قابل تحمل رینگ بالاتر رفته و رینگ به مرحله تسلیم و اصطلاحاً yield وارد شده و در نهایت در آن سرعت بالا شکسته و باعث از دست دادن تعادل خودرو و سرانجام تصادفی مرگبار شود .
در صورتی که ضخامت قطعه متناسب با نوع آلیاژ و تکنولوژی به کار رفته نباشد پس از مدتی این کاستی با تاب بر داشتن رینگ همراه خواهد بود ، موضوعی که در بیشتر رینگهای جنوب شرقی آسیا که در ایران فروخته می شود مشاهده شده است . همچنین نوع آلیاژ نقش کلیدی در تعیین قیمت نهایی محصول دارد . اکثر شر کت های جنوب شرقی آسیا از آلیاژ نامرغوب و افزودنی های غیر استاندارد استفاده می کنند که همین امر موجب کاهش قابل توجه قیمت می شود . متاسفانه هیچ نظارتی بر روی اکثر رینگهای وارداتی توسط اداره استاندارد ایران انجام نمی گیرد ؛ این در حالی است که اداره استاندارد نظارت جدی در فرایند تولید رینگهای اسپرت داخلی دارد . بر روی یک رینگ چرخ آلومینیومی در مرحله تولید می تواند تا 23 مورد تست انجام شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود که برخی موارد اجباری و برخی به صورت اختیاری و در استفاده های خاص انجام می شود .
با توجه به موارد فوق ، می توان متوجه شد که چرا تعداد محدودی کارخانه تولید رینگ آلومینیومی در ایران فعال است که دلیل آن هزینه بالای دستگاه های تولید و تجهیزات تست مورد نیاز برای تأسیس یک کارخانه تولید رینگ آلومینیومی است .
اگر بخواهیم به صورت متریک آمار را بیان کنیم هزینه و سرمایه مورد نیاز برای تأسیس یک کارخانه تولید رینگ اسپرت با ظرفیت تولید 350،000 قطعه در سال که در این صنعت ظرفیت متوسطی به حساب می آید ، در حدود 5/1 هکتار زمین و 85،000،000،000 ريال سرمایه اولیه جهت خرید فقط دستگاهها و ابزار آلات تولید و تست قطعه و سالن های تولید و برای تولید این تعداد رینگ در سال به طور تقریبی 140،000،000،000 ريال جهت خرید مواد اولیه مورد نیاز و دستمزد پرسنل شاغل است . این هزینه میلیاردی و سنگین و از طرف دیگر پیچیده و تخصصی بودن مراحل و تکنولوژی تولید این قطعه باعث شده است تعدادی اندک در این زمینه سرمایه گذاری کنند .
در مورد تکنولوژی تولید این قطعه جالب است بدانید تولید این قطعه شامل 37 مرحله مختلف از ذوب شمش مصرفی تا بسته بندی قطعه است که این رقم ، مشکل و پیچیده بودن انجام این پروسه را نشان می دهد که به علت همین پیچیدگی بیش از حد روند تولید رینگ آلومینیومی اکثر کارخانجات ایرانی تولید رینگ آلومینیومی از میان این 7 کارخانه ، کل فرایند تولید را از کارخانه های اروپایی تولید رینگ خریداری کرده اند که علاوه بر ارقام و هزینه های فوق خود مستلزم هزینه کردن هزینه ای بسیار بالا در حد چند میلیون دلار است .
حال اگر بخواهیم رینگ های موجود در بازار ایران را از نظر مارک و کشور سازنده طبقه بندی کنیم می توان رینگ های اسپرت را به 3 دسته زیر تقسیم بندی کرد :
1- دسته اول رینگ های اروپایی موجود در بازار ایران است که اکثراً ساخت کشورهایی از قبیل ایتالیا ، آلمان ، اوکراین و ... می باشد که به علت مشکلات تبلیغاتی از ذکر مارک آنها خودداری می کنیم . این نوع رینگ ها به علت استاندارد های سخت و سنگینی که در کشورهای سازنده آنها اعمال و اجبار به رعایت آنها می شود ، از نظر کیفیت قابل قبول و مورد تأیید هستند ؛ البته آنها دسته ای که جزء مارک های معتبر و معروف هستند . در این کارخانه ها از مرحله تولید و ساخت تا مرحله انجام تست های مختلف بر روی قطعه ، فرایند تحت نظارت های لازم انجام می شود . مشکل این دسته از رینگها از نظر قیمت و هزینه است که تقریباً یک دست کامل (4 عدد) از این نوع رینگها حدود 5/2 تا 3 برابر دیگر رینگهای خارجی برای خریدار تمام می شود (با احتساب هزینه های حمل ، واسطه گری ها و تعرفه های مالیاتی و گمرکی) . خرید این نوع رینگ ها هیچ مشکلی ندارد و در صورتی که خریدار مشکل مالی نداشته باشد بهترین گزینه برای خرید به حساب می آید ولی به شرطی که خریدار هزینه بالای آن را تقبل کند . رینگهای اروپایی هم از نظر فراوانی تعداد و تنوع مدل در فروشگاه ها و هم از نظر تعداد خرید آنها در ایران در مقام پایینی قرار می گیرند که علت اصلی آن همان طور که اشاره شد قیمت بالای آنهاست .
- دسته دوم رینگ های ساخت جنوب شرق آسیاست که اکثراً تولید کشور هایی از قبیل تایوان ، چین ، کره ، تایلند و ... هستند . این نوع رینگها در ایران بیشتر نان خارجی بودن خود و این عبارت "خارجی" را می خورند و دلیل فروش زیاد آنها در ایران ، ارزان بودن نسبت به رینگ های اروپایی و خارجی بودن آنهاست . حال باید از خود پرسید که آیا از نظر کیفیت و استاندارد ، نظارتی بر ساخت ، تولید و آزمایشات روی این قطعات می شود یا خیر ؟
به علت نظارت های بسیار ضعیف و غیر قابل قبول در بخش تولید در برخی از کارخانجات کشور هایی از قبیل تایوان و چین و در کل جنوب شرق آسیا (نه در تمام موارد و قطعات تولیدی و نه در مورد تمامی کشور های وارد کننده و سفارش دهنده آن قطعات . به عبارت بهتر کیفیت و استاندارد های ناظر بر تولید یک رینگ آلومینیومی که به ایران صادر می شود بسیار متفاوت است با کیفیت و استاندارد های ناظر بر تولید یک شمش فولادی که به آمریکا صادر می شود) نظارت کافی بر ساخت این قطعه در برخی کارخانجات این کشور ها وجود ندارد به صورتی که تست ها و مراحل آزمایشی که در بالا بدان اشاره شد به میزان کمی رعایت می شود . دلیل این امر اول نظارت پایین دولت مربوطه و بعد از آن هزینه های بالای تست های فوق است که اگر این تولید کنندگان بخواهند قطعات خود را تحت شرایط استاندارد و زیر نظر دقیق ترین تست ها و آزمایشات تولید کنند هزینه تمام شده و قیمت هر دست رینگ به این میزان نخواهد بود .
اگر بخواهیم به طور دقیق تر این میزان افزایش قیمت در اثر انجام تست های فوق را تعیین کنیم ، باید بیان کنیم که در صورتی که تمامی تست های اجباری فوق الذکر (نه تست های اختیاری و در شرایط خاص) به طور کامل بر روی رینگ اسپرت تولیدی انجام شود ، قیمت تمام شده یک دست رینگ تا حدود 79 درصد افزایش خواهد یافت و به همین دلیل است که قیمت یک دست رینگ اروپایی به این میزان با قیمت یک دست رینگ تایوانی و یا چینی اختلاف دارد .
با وجود تمامی مواردی که بدان اشاره شد ، باز هم بازار این نوع رینگها در ایران داغ است و مردم با اعتماد به خارجی بودن و قیمت پایین آنها نسبت به رینگهای اروپایی به سمت آنها می روند ولی به این مطلب توجه ندارند که به خاطر این اعتماد اشتباه با جان خود و اطرافیان خود بازی می کنند .

3- دسته سوم رینگهای موجود در بازار ایران ، تولید داخل و ایرانی است . در ایران و در حال حاضر 7 کارخانه تولید رینگ آلومینیومی معتبر و شاخص وجود دارد که به علت اینکه نام این کارخانه ها با مارک و علامت تجاری که روی قطعه حک می شود ، متفاوت است و مشکل تبلیغاتی رخ نمی دهد ، توضیحی مختصر در مورد این 7 کارخانه داده می شود .
این 7 کارخانه عبارت اند از :
جوگی تهران ، مالیبل سایپای تهران ، اروند چرخ کرمان ، آذر ذوب سپاهان (آزپک) اصفهان ، نور نیریز فارس ، خمین گستر اراک و معارف کرمانشاه

بدون اغراق می توان گفت کیفیت رینگ تولیدی این 7 واحد تولیدی به علت استانداردهای سخت و مراحل پیچیده و دستگاه های پیشرفته ای که استفاده می کنند به نسبت قابل قبول و مورد تأیید است . البته این نکته نیز درست است که استانداردهای ایران کمی ساده تر و ملایم تر از استاندارد های اعمالی در اروپا و آمریکاست ولی به هر حال طبق استاندارد ایران که در حقیقت - در این مورد - نسخه قدیمی تر استانداردهای JIS ژاپن است شرکت های تولید رینگ آلومینیومی در ایران به صورت اجباری ملزم به اخذ و رعایت استاندارد ISIRI ایران به همراه استاندارد ISO TS و یا ISO 9000.2000 می باشند . طبق این استاندارد ها شرکت تولید کننده رینگ آلومینیومی ملزم به خرید و استفاده از دستگاه های تست فوق الذکر و یا حداقل استفاده از این دستگاه ها از طریق عقد قرارداد با آزمایشگاه های آکرودیته و مورد تأیید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد .
این اطمینان را داشته باشید که با حذف این تست ها از فرایند تولید رینگ نمی توان قطعه ای مطمئن تولید کرد ؛ عملی که برخی از شرکت های تایوانی و چینی بدون هیچ ترسی انجام می دهند و برای اینکه هزینه قطعه تولیدی خود را کاهش دهند از انجام آن صرف نظر می کنند و به هیچ وجه جوابگوی حادثه هایی که ناشی از شکستن قطعه به علت کیفیت پایین رخ می دهد نیستند .
در کل می توان گفت با اینکه شاید کیفیت رینگ ایرانی در حد کیفیت رینگ اروپایی (البته مارک های معتبر اروپایی) بالا به نظر نیاید ولی از یک طرف به جرأت می توان گفت کیفیت رینگ تولید ایران حتی مورد تأیید استاندارد های اروپایی و حتی آمریکایی است به طوری که برخی از واحد های تولید رینگ در ایران علاوه بر اخذ استاندارد های اجباری ایران ، به صورت اختیاری استاندارد های اروپایی را نیز اخذ کرده و یا از آنها استفاده می کنند و حتی برخی تحت لیسانس شرکت های معتبر اروپایی هستند که این خود تأیید کننده کیفیت بالای رینگ های ایرانی و رقابت این شرکت ها با کارخانجات تولید رینگ در اروپاست . در این باره در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد .
حال به توضیح مختصری در مورد هر کدام از شرکت های ایرانی تولید رینگ آلومینیومی پرداخته می شود :
1- شرکت جوگی : این شرکت را شاید بتوان اولین کارخانه در حال حاضر فعال تولید رینگ در ایران دانست چون اولین کارخانه است که در ایران و در سال 1364 به تولید رینگ پرداخت که هم اکنون نیز فعال است (چون اولین کارخانه تولید رینگ ایران ، شرکت آلیاژ کار بوده که در حدود سال 1355 اولین رینگ اسپرت را در ایران مخصوص پیکان تولید کرد ولی در اوایل دهه 60 به علت جنگ تحمیلی هشت ساله ناچاراً تولید رینگ آلومینیومی را متوقف کرد) و بنا به ادعای خود این شرکت ، استاندارد ملی رینگ اتومبیل به شماره 2401 توسط این شرکت تدوین شده است . این شرکت در جاده آبعلی - شهرک صنعتی خرمدشت واقع شده است .
2- شرکت مالیبل سایپا : این شرکت در استان تهران واقع شده است . این شرکت از زیر مجموعه های شرکت سایپا به حساب می آید و رینگ تولیدی آن به مصرف اتومبیل های تولیدی سایپا می رسد . نمونه رینگ تولیدی مالیبل سایپا را می توان بر روی پرایدهای مجهز به رینگ آلومینیومی و مدل های قدیمی تر خودروی پراید 141 (مدل های قبل از سال 85) مشاهده کرد . این شرکت علاوه بر تولید رینگ چرخ آلومینیومی به تولید قطعات مختلف خودرو های تولیدی سایپا نیز مشغول است .
3- شرکت اروند چرخ : این شرکت در شهر رفسنجان واقع شده است و شاید بتوان آن را بزرگترین کارخانه تولید رینگ آلومینیومی در ایران دانست . این شرکت تحت لیسانس یک شرکت تولید رینگ آلومینیومی معتبر آلمانی است . نمونه رینگ تولیدی این شرکت برروی پراید های 141 مدل جدید سایپا (مدل 85 و 86) نصب شده است که با اینکه از نظر زیبایی ، شاید به زیبایی رینگ های تولید خارج نباشد ولی از نظر کیفیت به علت اینکه خط تولید این شرکت بدون هیچ تغییر و تفاوتی ، دقیقاً یک خط تولید آلمانی است ، بسیار بالاتر از رینگهای آسیایی و در حد رینگ های اروپایی است و شاید در مورد زیبایی و یا نا زیبایی این رینگ ، شرکت سایپا را باید مقصر دانست چون این شرکت سفارش دهنده این مدل رینگ به شرکت اروند چرخ بوده است .
اشکال این شرکت را می توان در همین تحت لیسانس بودن این شرکت دانست چون باعث شده است به علت نوپا بودن همانند اکثر کارخانه های ایرانی تحت لیسانس ، از نظر علمی و تکنولوژی به شرکت صادر کننده لیسانس تا حدی وابسته باشد و در صورت بروز مشکل در دستگاه های خط و مشکلات فنی تولید ، نتواند بدون دخالت کارشناسان آلمانی آن را حل کند که امید است در آینده و با افزایش تجربه کاری پرنسل این شرکت این مشکل نیز حل شود .
4- شرکت آذر ذوب سپاهان (آزپک) : این شرکت در شهر اصفهان واقع شده است . این شرکت شاید به بزرگی اروند چرخ کرمان نباشد ولی مشکلات ذکر شده در مورد وابستگی به دیگر شرکت ها از نظر علمی را تا این اندازه ندارد ؛ به این دلیل که تکنولوژی و طراحی خط تولید این شرکت توسط گروه مهندسی قوی و مجربی که دارد انجام شده است . این شرکت بالعکس اروند چرخ که فقط یک نوع پوشش (رنگ پودری) استفاده می کند ، قابلیت بکارگیری و اعمال 4 نوع پوشش مختلف را بر روی رینگهای تولیدی خود دارد . مشکل عمده این شرکت ظرفیت تولید پایین آن است که امید است در آینده گسترش و توسعه یابد .
5- شرکت نور نیریز : این شرکت در نیریز استان فارس واقع شده است . این شرکت به تازگی راه اندازی شده است و هم اکنون در مرحله اخذ استاندارد لازم از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران جهت شروع فعالیت خود در زمینه تولید انبوه و سپس فروش می باشد .
6- شرکت خمین گستر : این شرکت در استان مرکزی واقع شده است . شرکت خمین گستر در حال راه اندازی خط تولید خود می باشد و هنوز به مرحله تولید نرسیده است ؛ به همین دلیل اطلاعات زیادی در مورد این واحد در دست نیست و از بحث در مورد آن صرف نظر می کنیم .
7- شرکت معارف : این شرکت در کرمانشاه واقع شده است و همانند شرکت خمین گستر در حال راه اندازی می باشد و به مرحله تولید قطعه نرسیده است . به همین دلیل در این مورد نیز بحث نمی کنیم .
با اینکه به دلیل انجام مسائل حفاظتی از طرف هر کارخانه ، اطلاعات کاملی در مورد خط تولید تمامی این کارخانه ها در دست نیست ولی به هر حال طبق مقررات موسسه استاندارد و اداره صنایع و معادن ایران تا هنگامی که استاندارد لازم اخذ نشده باشد و آزمایشات و نظارت های مورد نیاز بر روی قطعه تولیدی انجام نشده باشد ، اجازه تولید و فروش به آن واحد داده نمی شود و از این نظر این اطمینان به خریدار داده می شود که رینگ تولیدی این واحدها از نظر کیفیت در درجه و محدوده قابل قبول می باشد .
طبق نتایج مستدل حاصل از انجام آزمایشات متعدد بر روی رینگهای ایرانی در مقایسه با رینگ های اروپایی و همین طور چینی و تایوانی می توان گفت که کیفیت این رینگها مورد تأیید و در حد رینگ های اروپایی و بسیار بالاتر از رینگ های چینی ، تایوانی و یا تایلندی موجود در بازار ایران است .
در پایان باید گفت تنها راه حل این مشکل که هر ایرانی بدون تحقیق و اطلاع کافی ، کالای خارجی را صرفاً به خاطر خارجی بودن بر کالای ایرانی ترجیح می دهد ، فرهنگ سازی است . شاید شما نیز به این صحنه برخورد کرده باشید که هنگامی که در مغازه اسپرتی این سوال را می پرسید که "رینگ ایرانی هم دارید ؟" فروشنده با وجود اینکه شاید در مغازه او رینگ ایرانی هم موجود باشد ، می گوید که اصلاً رینگ ایرانی ندارد و رینگ های ایرانی موجود در مغازه خود را نیز تایوانی یا چینی معرفی می کند ! باید این اطمینان به خریدار داده شود که هر کالای خارجی ، با کیفیت و هر کالای ایرانی ، بی کیفیت نیست .
به امید آن روز.
رینگ جدید اسپرت مارک شرکت و تست بر روی لاستیک و رینگ

SDSPORT پنجشنبه هجدهم تیر 1388  نظر بدهید!

آخرین مطالب ارسالی
لینک های جدید و جالب
عکس ماشین
اتومبیل فرمول یک لوتوس
سوناتای جدید هیوندای
لامبورگيني LP640 رودستر ورساچه
هنسي چلنجر HIPE600
بهترین خودروي پليس
عکس مازراتی MC12
مشخصات فنی + عکس از هامر H2
عکس از فورد ماستنگ
درباره وب
این وبلاگ هر هفته با پست های زیاد اپ میشه پس اگه از مطالبش خوشت اومد برو ولی یه هفته بعد 2 باره برگرد!
در ضمن...
نظر یادتون نره!!!
نظر بده!!!
نظر!!!
...
..
.
یه نگاه به مطالب این زیر هم بنداز!!!!!

آمار کاربران
 
چه کسانی به ما لینک دادند؟

نوسندگان

لینک دوستان
افزایش بازدید وبلاگ
عکس های عاشقانه
همه جور آجیل
داستانهای تاریخی
دانلود بازی سگا
انتظار بهار نارنج
گلچین
دفتر دل
بهترین کلیپهای موبایل
(بزرگترین گالری عکس pix2pic)
کلیک نکنی از دستت رفته
ترفند های جدید موبایل
کارت اینترنت رایگان
عکس ماشین های تهران
انواع رینگ ماشین
عشق ماشینا کلیک کنن
سفارش عکس ماشین
دنیای عکس
دنیای تیونینگ وآپشن خودرو
دانلود همه چي هك سرگرمي
بزرگترین مرجع تخصصی موبایل
گالری عکس های ماشین
عشق ماشین
بزرگترین پایگاه ماشین اسپرت اراک
اتومبیلهای شاسی بلند(SUV)
بهترین عکس های ماشین در ایران
Ferrari & Technology
کلکسیون خودروهای مدرن
دختری از دیار عشق
طراح قالب

افزودنی ها
JavaScript Codes JavaScript CodesGoogle Page Rank - گوگل پیج رنک

عکس انواع ماشین

RSS


صفحه اصلي  |  آرشیو |  لینکستان  |  تماس با ما

This Template Designed & Converted by Clickkon.Com

www.Clickkon.com